Friday 18 August 2017

YOGYAKARTA (AKJ)

Hello!!! Assalamualaikum semua, harap sihat selalu.. haha dah macam tengah tulis surat cinta pulak hik3.. Okey, harini umi ni cita pasal jogja, seperti yang umi dah janjikan post b4 ni.. Kalau ada rezeki umi akan cerita kan untuk semua.. Alhamdulillah, berkesempatan juga nak hadap laptop ni..

Ok, pertama sekali trip jogja kali ni under UUM.. Semua yang pergi trip ni antaranya, pemenang AKJ, yang umi cita dalam post jkps, then president inasis, MPP iaitu majlis pewakilan pelajar, dan last staff UUM.. Trip ni di tanggung oleh UUM bermula pada tiket flight, makan dan segala aktiviti.. Kami just bawa duit poket untuk shopping ja tau..
 (walaupun tak da kawan tapi sebab free pergi juga, peluang sekali ja an πŸ˜”)

Okeyh, untuk detail ringkas ke jogja, kami akan stay dekat sana selama 5 hari bermula pada 10 julai 2017 - 14 julai 2017.. Dan first flight kami ke sana pada jam 6:30 a.m.. So umi yang duduk dekat kedah ni bergerak dari UUM pada petang 9 julai 2017 dalam pukul 5:30 p.m dengan naik van MPP.. Untuk sesiapa yang duduk area Utara dan satu jalan ke KLIA akan di pickup.. So dalam van tu ada dalam 8 orang yang gerak dari Utara.. Mana yang duduk selatan  area kl trus jumpa dekat KLIA..

ni van yang umi naik ke KLIA

Kira-kira jam 12:30 a.m kami sampai ke KLIA.. Boleh bayang tak, sampai di KLIA jam 12:30 pagi then nak tunggu flight pula dalam pkul 6 pagi, mahu rabak mata kami haha.. Act bukan apa, kalau flight tu pagi then sampai Jogja terus check in hotel boleh la rest kejap, tapi kami kena teruskan aktiviti bila sampai di sana.. Penatttt gilessss 😧😧😧

enjoy the journey

Masa kami pergi ni kami naik flight Air Asia, dan semestinya ada makanan dalam flight disebabkan naik tu waktu pagi.. Menu masa kami naik ni Nasi Lemak, serius sedap sangat Nasi Lemak dia😍.. Dan kesempatan itu juga kami tido dengan nyenyak nya sementara tunggu nak sampai..

nasi lemak haha

Perjalanan selama 2 jam lebih, lastly sampai juga dekat Jogja, tapi disebabkan kesesakkan dekat lapangan terbang Jogja kami terpaksa pusing-pusing dekat atas dulu.. Sumpah pening sangat dekat atas tu πŸ’’.. Benda macam ni berlaku disebabkan Airport di Jogja tu sangat kecil dan terpaksa kongsi dengan tentera udara sementara Airport baru dalam proses buat.. Myb lepas ni sesapa yang pergi Jogja boleh la try Airport baru hik3😊..

Sampai ja dekat Airport Jogja, kami kena naik van pula untuk keluar, di sebabkan Airport tu kecil so bas atau kenderaan besar tak boleh masuk ke dalam.. Tak jauh perjalanan kami pun sampai di perhentian bas.. So tukar pula naik bas, dan dengan bas tu juga kami akan naik selama 5 hari untuk semua perjalanan.. Okeyh, nak bagi tahu juga.. Jogja negara yang sangat panas, so sesiapa yang nak pergi Jogja tu mohon la bawa baju yang sesuai.. Jangan pakai sweater pula, nanti mandi peluh la hari-hari 😏..

dah sampai airport dah, mata semua kecik sebab panas hik3😁

Bila sampai ja, kami dibawa untuk makan.. Haaa makan lagi hik3.. Bila sampai tu kami makan dekat kawasan kampung, nama tempat tu Satria Bistro.. Serius cantik sangat pemandangan dekat situ, ada sawah padi hijauuuu ja 😍😍..

ni haa tempat makannya

cantikkan pemandangan😍

Act Jogja bukan negara yang pesat dengan pembangunan yang tinggi-tinggi.. Jogja more pada kampung.. Selama dekat sana umi susah nak jumpa mall yang besar-besar, tapi ada la 2, 3 buah.. Jogja lebih kepada rumah kedia biasa-biasa dan benda yang lain dari negara indonasia yang lain, walaupun kesesakan lalu lintas sama macam negara lain tapi jarang dengar bunyi kenderaan hon πŸ’¨..Serius, pemandu dekat sana sangat toleransi πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ..

Okeyh dah cakap banyak pasal Jogja kita terus pada first aktiviti yang kami buat.. Lepas ja makan, kami ke Candi Prambanan.. Act Candi ni merupakan Candi Hindu.. Candi ni juga menjadi satu tempat tarikan pelancong yang pergi ke Jogja.. Untuk tiket masuk dekat Candi Prambanan ni kena bayar 135,000 rupiah untuk kanak-kanak, dewasa n student harganya 195,000 rupiah.. So korang convert la sendiri erk bahaha πŸ˜πŸ˜πŸ˜†.. Candi Prambanan ni tak salah umi berlakunya bencan alam yang sangat teruk dan Candi ni dibina semula..

view Candi Prambanan dari jauh

dekat sini guide bagi penerangan tentang candi prambanan

Then next destination kami ke Kotagate Mataram.. Untuk perjalanan nak ke Kotagate ni kami kena jalan kaki sikit sebab jalan ke sana agak sempit so bas tak boleh masuk ke sana.. Jalan-jalan dan jalan akhirnya sampai.. Act Kotagate ni tempat istana lama yang di dalamnya ada tempat mandi puteri dan putera.. Kotagate ni lebih kepada sejarah percintaan antara anak raja dengan musuhnya sendiri..

haaa jalan kaki beramai-ramai

ni tempat mandi puteri, tapi sekarang ada ikan ja dalam tu haha

Untuk hari pertama ni kami banyak ke tempat bersejarah ja.. Lepas ja melawat dekat Kotagate kami pun makan.. Hahaha makan lagi ok.. Then lepas makan kami pun ke hotel.. Hotel yang kami menginap untuk sepanjang di Jogja namanya Persona Tugu Hotel.. Hotel ni sediakan kemudahan yang sangat best, ada wifi, pool, n location untuk hotel ni betul-betul dekat tangah bandar Jogja😍😎..

ni bilik hotel yang umi duduk, bilik ni untuk 3 orang πŸ˜ƒ

Dah penat berjalan, makan semua, balik hotel bersihkan diri apa lagi terus hanyut di buai mimpiπŸ’€.. Haha.. Act umi nak cita sikit kawan umi dekat sana.. Macam umi cerita first nak ke sana umi takda kawan n also tak kenal sesiapa pun.. Bila sampai dekat sana umi kenal dengan Kak Alia n Kak Faiza.. Haaa, K. Alia ni staff dari HEP n Kak Faiza ni pula senior satu Inasis dengan umi.. So dekat sini umi nak cakap takda masalah pun kalau first pergi tu takda kawan asalkan kita dekat sana ada kawan hahaπŸ˜ƒ.. So kemana sahaja n buat apa sahaja kami akan bertiga hahaha...

tadaaa, yang tudung purple tu k.alia nya n yang tudung biru tu pula k.faiza

For the next day, iaitu hari ke dua kami ke istana.. n Of course pagi tu kami breakfast dulu dekat hotel.. Untuk di istana ni, kami dapat masuk n tengok sendiri istana yang ada dekat Jogja.. Act Indonesia dengan Malaysia lain sangat cara kepimpinannya.. Di Malaysia, sultan itu akan mewakili setiap negeri yang ada dan ianya akan menjadi pemerintah untuk negeri itu.. Tapi di Indonesia, Sultan itu bukan orang yang membuat keputusan sepenuhnya..

okey, sekarang umi berada di hadapan istana
junjung kasih tuanku πŸ’‚

Masa masuk dalam istana tu kami dapat tengok setiap sultan yang pernah memerintah dan keturunannya.. Allahu, banyak sangat maklumat yang umi lupa dekat sana..Umi bagi tahu apa yang umi ingat sikit-sikit la erk.. Nanti nak kepastian yang sahih boleh la check sejarah semula..

semestinya boleh bergambar dalam tu πŸ‘―

Setiap sultan yang memerintah seorang sahaja yang menjadi keagongan rakyat Indonesia iaitu Sultan Hamengkubuwono yang berjaya memerdekakan negara mereka daripada di Jajah.. So dekat dalam istana tu banyak sangat cerita mengenaik Sultan Hamengkubuwono ni.. So korang yang nak ke sana tu boleh tengok sendiri.. Perkara yang paling umi kagum sekali tentang istana ni, para pelancong dapat tengok sendiri situasi istana yang ada di Jogja.. Istana yang kami masuk tu memang real istana yang memang ada sultan dekat dalamnya cuma sultan tu duduk dekat bahagian lain la.. Macam mana maklumat yang umi dapat dari kawan, Istana johor pun boleh masuk juga, cuma untuk perkara seperti lawatan sekolah dan bahagian tertentu sahaja..

ni la Sultan Hamengkubuwono

Dah penat melawat istana ni kami teruskan aktiviti seterusnya iaitu makan tengah hari dekat tempat buat batik.. So dekat tempat buat batik ni nama dia Kampung Batik Giriloyo.. Dekat sini kami diberi kesempatan untuk rasa sendiri pengalaman buat batik.. Act cara buat batik ni lain sikit dengan malaysia.. Cara canting tu sama cuma warna batik ni lebih kepada kaedah celup, iaitu semua kain tu akan dicelup dalam warna.. Kalau yang pernah belajar buat batik n pengalaman umi buat batik dekat sekolah kita akan warna setiap satu corak yang dibuat..

ni ha batiknya, corak yang dorang bagi kecik na
untuk cuba-cuba

semangat akak-akak kita mencanting πŸ’ͺ

Satu perkara yang perlu diingatkan adalah untuk berhati-hati masa tengah canting batik ni.. Sebab bahan yang digunakan adalah lilin yang dicairkan so ianya panas.. Then jangan smpai jadi macam umi, lilin tu tertumpah atas jari.. Rasa dia agak panas n pedih-pedih sikit gitu.. Haha, untuk sesapa yang nak rasa lebih advance boleh la celup terus jari dalam lilin panas tu hahahaπŸ˜πŸ˜†...

ni haaa lilin yang dipanaskan

tragedi di jari telunjuk 😣

hasil batik semua, berbakat betul semua πŸ˜ƒ

Dah penat main lilin, lukis batik kami dihadiakan hasil batik yang kita buat tu.. Next kami pun terus kan ke aktiviti seterusnya iaitu ke Kedai Coklat.. Nak cakap kilang tak macm kilang sebab dya lebih pada kedai coklat yang buat coklat sendiri n jual coklat tu.. Location untuk tempat coklat ni namanya Coklat Monggo Kotage.. Semua coklat yang dibuat dekat sini berasal dari coklat monggo.. Moggo tu nama jenis coklat tau.. Dekat sana juga kami diberi kesempatan untuk cuba buat coklat sendiri.. Then semua orang akan dapat balik coklat yang dorang buat tu..

tadaaa ni la kedai coklat tu,
tak nampak macam kilang pun kan 😁

ni pula dia tunjuk cara-cara coklat tu dibuat

n semestinya kita pun boleh cuba 😍
boleh keja kedai coklat tak? 😎

Lepas tu kami masuk melawat muzium coklat, dekat dalam muzium tu ada banyak makluamat tentang coklat.. Untuk sesiapa yang nak beli coklat pun boleh hihi😁..

ni pula muzium coklat,
 so ada la history pasal coklat moggo ni sikit

ni pula cara-cara penghasilan coklat

boleh bergambar juga dalam muzium ni
buat macam muzium sendiri ja πŸ˜‹

Dah buncit makan coklat kami pun teruskan perjalanan ke kilang baju.. Act kilang tu more kepada tshart.. So dekat sana, kita boleh tengok dorang cetak tshart, buat tshart n semestinya boleh beli tshart dekat situ.. dekat kilang tshart ni kami tak lama, sebab lebih pada aktiviti shopping ja..

ni haaa tempat kilang tshart tu haha

ni tempat pack tshart

ni tempat shopping baju
haaa beli-beli πŸ˜‹

Dah penat berjalan untuk hari kedua ni kami pun pergi isi perut yang lapar n balik hotel.. Sebelum balik tu kami ke jalan malioboro.. Jalan malioboro ni dekat dengan hotel yang kami duduk.. Boleh pergi jalan kaki.. Dekat Jalan Malioboro ni adalah tempat shooping, baju-baju, cenderahati, barangan kraf n also boleh tawar menawar haha.. Act gambarannya seperti orang buka kedai-kedai di kaki lima rumah kedai.. Depan kaki lima rumah kedai ada org akan buka kedai-kedai kecil pula dekat depan rumah kedai tu... Haaa faham x fahamm???😁

ni gambar kami naik beca bermotor,
sumbat 3 orang πŸ˜‚

Act tak ada gambar malioboro sebab masing-masing sebuk shopping n kebetulan kami pergi malam.. So kualiti gambar tu susah nak cari yang bagus hahaha.. Dekat malioboro ni boleh naik beca, naik kuda, n beca bermotor.. Pada umi better naik beca bermotor, pada umi la sebab kalau naik beca yang orang kayuh tu kesian.. Memang la dorang cari rezeki tapi tak sampai hati nak bagi orang bawak kita guna kuderat sendiri..  Then satu lagi naik kereta kuda pun sama, umi pernah tengok sendiri dekat sana kuda tu sampai terkeluar lidah sebab penat tapi terpaksa berlari juga.. #pesanankemanusiaan  hahaha.. Tapi nak mudah lagi naik grab or uber pun boleh.. Dekat indonesia pun ada tau...

Untuk hari ketiga pula kami akan buat aktiviti air haha.. Act umi tak suka aktiviti air n sebenarnya takut sebab tak pandai berenang hihiπŸ˜‚.. Ok, untuk aktiviti ni tempatnya dekat Pindul Cave.. Aktiviti ni caranya kami kena duduk atas pelampung dan akan kena pegang pelampung kawan sebelah n kami akan dihanyutkan masuk ke dalam gua..

haaa nak pergi dekat gua tu kena naik lori ni
bersama-sama pelampung

So dalam gua tu ada ada guide yang akan tunjuk dekat korang bentuk-bentuk batu yang dipanggil stalagtites n stalagmites yang masih aktif.. Dalam gua tu juga boleh tegok sarang kelawar... Mula-mula nya rasa takut sangat sebab dalam sangat air tu then gua tu gelap sangat-sangat.. Tapi bila dah masuk rasa enjoy ja huhuπŸ˜ƒ

muka happy keluar gua
jadi orang gua kejap dalam tu πŸ˜‹

Dah habis main air kami salin baju then pergi makan.. Dah kenyang makan naik bas terus ke destinasi seterusnya iaitu pantai pasir putih.. Haaa pantai ni cantik sangat tapi tak boleh lawan pantai langkawi hahaha.. Jalan nak ke pantai ni jauh betul, jalan dia banyak sangat selekoh n macam jalan naik bukit turun bukit.. Yang mana tak tahan dengan jalan macam ni minta jaga diri sebelum isi perut keluar bahaha..

ni haaa pantainya
tak lama pun dekat pantai ni πŸ’¦

Disebabkan perjalanan pergi n balik tu jauh, kami sampai di hotel pada waktu malam.. Untuk hari ke tiga ni hanya dua aktiviti sahaja yang kami buat.

Untuk last aktiviti yang kami buat di Jogja adalah aktiviti yang paling best sekali haha, tak tahu la orang lain suka ka tak.. Tapi umi memang suka aktiviti lasak-lasak sikit.. Kami ke gunung berapi.. Hahaha, act best sebab nak naik gunung berapi tu kami akan naik 4x4 jeep.. Hahaha, satu jeep tu akan naik 4 orang dan ada pemadunya.. So pemandu tu yang akan terang tempat dekat situ.. Act naik jeep tu sebab jalan dekat situ banyak lubang-lubang.. So perlu kenderaan yang agak lasak untuk naik ke atas..

gegadis jeep πŸ‘±

dah naik semua excited lebih hahaha

B4 sampai di puncak gunung berapi kami singgah di muzium dimana terdapat barang-barang dan rumah yang rosak disebabkan letusan gunung berapi.. Dekat muzium tu juga ada cerita tentang sejarah letusan gunung berapi yang sangat kuat😟..

ni muzium tu,
act rumah ni pun jadi gini sebab letusan gunung berapi

Habis tengok, kami pun terus naik ke gunung berapi, act tak sampai puncak di kawah gunung macam mana kawan umi pergi gunung berapi di bandung.. Tapi kami dapat tengok kawah gunung itu dari jauh myb sebab kawah tu still aktif so tak boleh nak tengok dekat-dekat la.. Dekat puncak gunung tu sejuk sangat dan pemandangan dekat sana cantik sangat 😍😍😍

sekian lama ni la kanak-kanak UUM hahaha

of course with roommate dekat jogja

semestinya diri sendiri hahaha

Dah habis ambil gambar atas tu kami pun turun dari gunung berapi dan ke destinasi wajib di Jogja iatu Candi Borobudur.. Candi Borobudur ni kenapa wajib pergi??? Sebab Candi Borobodur ni merupakan candi terbesar didunia.. So u must see it.. Candi ni juga korang boleh naik, maksudnya boleh masuk ke dalam dengan menaiki tangga yang tinggi hahaha 😁😁.. Sikit information pasal candi ni adalah candi Borobudur ni merupakan candi beragama Budha.. So dekat situ boleh la ambil gambar..

yeayhhh geng sintok menawan borobudur

ni umi cuba cari view penuh candi, harap nampak la betapa besarnya

semestinya gambar kenangan

semestinya boleh bergambar di dalamnya

dan juga lompat haha, in shaa allah tak runtuh πŸ˜‹

Naik gunung berapi dah, pergi candi dah penat berjalan kami pergi makan.. Lepas tu kami pergi ke tempat yang membuat herba.. Maksudnya tempat buat jamu, dekat situ banyak sangat jamu untuk pelbagai penyakit hik3.. Act Jogja ni famous dengan batik dan jamu.. Then kami pun balik ke hotel.. Bagi sesiapa yang tak habis lagi shooping tu semua ke jalan Malioboro untuk habiskan duit termasuk la umi hihi 😁😁😁 ..

nak tunjuk juga gambar tugu jogja, simbolik 4 jogja

Dua gambar bawah ni aktiviti yang orang sana akan buat πŸ‘‡

menyayi di tepi jalan
sambil menghiburkan orang yang sesak di jalan

aktiviti student menjual bunga hidup

Esok harinya adalah hari terakhir kami di Jogja, selepas sarapan kami terus ke Airport.. Sebelum sampai di Airport kami singgah dulu di kedai yang jual kuih Bakpia.. Bakpia tu sejenis kuih yang di dalam nya ada inti pelbagai flavor macam coklat, cheese, nenas dan sebagainya.. Kalau dekat Malaysia ni kuih tu macam kuih bakar, yang luarnya warna putih n ada inti dekat dalam. Maaf takda gambar sebab nampak Malaysia ja masa ni hihi

Dah naik flight, kami pun disajikan dengan nasi beriani.. Hahahaha, makan lagi kan.. Pergi Jogja memang kejanya makan ja.. Then dalam 4 jam kami pun sampai di Malaysia n semuanya balik rumah masing-masing..

back to Malaysia

Terima kasih sangat-sangat pada UUM untuk trip ni dan untuk pengalaman  yang sangat best.. Thanks untuk k. Alia n k. Faizah juga sebab sanggup layan kerenah umi selama dekat jogja, terasa diri ni macam adik ja dekat sana 😊😍

Wednesday 5 July 2017

JKPS DI HATI

Haiii, assalamualaikum... kita bertemu lagi, kali ni rajin pula umi update, biasa la sementara tunggu intern ni tak da keja nak buat sangat dekat rumah.. so berkesempatan la umi nak update n share segala cerita untuk semua..

Okeyh, update untuk kali ni umi nak cerita tentang JKPS.. Tahu tak apa tu JKPS??? Bukan Jabatan dan bukan juga jambatan 😁.. JKPS ni sebenarnya 1 organisasi pelajar dekat Inasis yang ada dekat UUM sahaja.. Haaa cita lagi pasal UUM.. JKPS ni maksudnya, Jawatan Kuasa Kepimpinan dan Pembangunan Siswa..

ni gambar barisan JKPS tahun pertama

Setiap Inasis yang ada dekat dalam UUM semua ada JKPS nya yang tersendiri, tapi cara pimpinan kami myb tak sama.. JKPS ni bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan pelajar atau diamanahkan untuk membuat program kepada pelajar-pelajar yang lain.. Hidup dekat U ni jangan asyik hadap buku ja 24 jam nanti bertambah juling mata asyik membaca.. Kena join juga aktiviti-aktiviti yang ada dekat U, untuk tambah kemahiran dan pengalaman dalam diri.. Ceramah plak dah umi ni 😁

So, apa yang dapat dikongsi pasal aktiviti dekat UUM ni terbahagi kepada 2 iaitu Kelab dan JKPS.. Kelab ni maksudnya ada jawatan kuasa yang akan mewakili setiap kos yang ada dalam UUM untuk buat program dan JKPS pula berfungsi untuk mengendalikan aktiviti untuk Inasis masing-masing 😎..
Dalam kawan-kawan umi yang rapat tu umi sorang ja yang terlibat untuk JKPS.. kosmate umi yang lain dengan nisa banyak terlibat dengan kelab..

UUM juga ada buat sistem merit, kalau dulu kami panggil sira.. Sistem merit ni merupakan point pada setiap pelajar yang bergiat aktif dengan aktiviti yang dibuat.. Masa zaman umi sem 1, 2 dulu kalau student tu tak cukup merit yang ditetapkan pelajar tu akan di "apung".. Apung ni bahasa UUM yang maksudnya akan ditukarkan Inasis.. So dengan cara itu, semua pelajar akan aktif dengan aktiviti yang disedikan.. Jadi pelajar kena sihat juga jangan asyik belajar ja tau 😠😜..

Okeyh, sudah-sudah la pengelan tentang JKS dan Kelab so back pada pengalaman umi masa join JKPS masa tu sem 2.. Bila ingat balik macam lawak pun ada, masa tu umi pemalu sangat.. Serius umi seorang yang sangat penakut, sangat pemalu.. Tapi JKPS banyak sangat ubah diri umi untuk jadi seorang manusia yang sangat berpendirian..

First masuk JKPS tu, senior umi sendiri yang cntc dengan umi tanya nak tak masuk JKPS jadi timbalan dia.. Nama akak tu, Kak Ain.. Kak Ain ni bahagian kerohanian, so umi akan jadi timbalan untuk kerohanian.. Dan cara umi masuk tu terus ja cakap setuju dan terus jadi JKPS, pada hakikatnya orang lain kena interview.. Tu dikatakan rezeki, dan masa tu umi tak yakin sangat yang umi boleh handle 1 organisasi tambah pula dengan belajar, sangat-sangat risaukan bab belajar.. Bila dah jadi JKPS ni korang kena spend masa korang, kena spend tenaga korang untuk JKPS.. Kena pandai-pandai bahagi masa korang sendiri..

ni dengan k.ain masa ni prepare untuk pelajar baru masuk

Bila bincang dengan kawan-kawan umi n nisa pun kata "kalau umi yakin umi boleh, umi yakin boleh bahagikan masa, umi join la" sampai sekarang umi ingat lagi cakap nisa tuπŸ˜ƒ... Nampak sangat tak yang nisa tu tempat untuk tanya pendapat.. Bila difikirkan habis-habis umi pun bersetuju untuk join.. Lepas ja cakap dengan K.ain umi setuju nak join, dia terus bagi maklumat hujung minggu semua JKPS kena pergi KPO dekat langkawi..

Lawak betul rasa, KPO dekat kampung sendri.. Okeh2, cerita balik, KPO ni umi sampai sekarang tak tahu maksudnya apa tapi yang umi tahu matlamat dia untuk wujudkan hubungan yang erat antara ahli JKPS.. So umi pun pergi la, masa tu umi cuma kenal sorang ja dalam JKPS.. Nama dia adilah, tapi kami panggil dia aedy.. Umi kenal dia pun sebab aedy ni satu kos dengan nisa.. So selama dekat langkawi tu umi kawan dengan aedy ja.. Dan dekat sana juga la umi kenal yang lain terutamanya Zulaiha.. Zulaiha ni kami panggil dia z.. Yang boleh rapat ni, aedy timbalan pada z.. Z exco sukan masa tu dan aedy timbalan exco sukan.. Mula pada situ umi boleh rapat dengan z..

ni gambar first umi dengan aedy n z dkat langkawi
tengah tu aedy n kanan z

Setiap masa dekat sana, kami bertiga ja lah, ke sana ke sini.. Tapi masa tu, umi banyak diam ja.. Biasa la malu😯😯😯.. bahaha malu sangat kan😁

Ni gambar-gambar kami masa KPO dekat langkawi..

ni gambar masa kpo langkawi, sekali dengan pengetua n pp

Habis ja KPO, mula la sesi untuk buat program.. Haaaa, umi ni bahagian kerohanian, so untuk bahagian agama ni mesti la buat pasal agama kan.. Untuk first program kami buat pasal Bengkel kewangan islam.. Masa tu K.ain letak umi sebagai penagarah projek, tapi umi banyak tolong ja sebab umi tak pandai lagi.. Then b4 mula program kami kena buat paperwork lepas diluluskan oleh penolong pengetua, pengetua, pengarah hep(hal ehwal pelajar) baru boleh buat program dan last kena buat report.. Haaa, masa tahun pertama tu paperwork, report semua kena buat bertulis dan kena hantar dekat hep (hal ehwal pelajar)..

ni berita dari hep psal program bengkel kewangan islam

Tapi setahun lepas tu kami kena pakai sistem online ja.. Senang just key in ja dalam sistem tak payah ke hep setiap hari nak update paperwork dengan report.. Satu perkara lagi, bagi setipa exco dalam kelab dan JKPS, UUM sendiri yang akan bagi dana untuk setiap tahun untuk buat program.. So bagi yang nak buat program lebih pada dana kena pandai-pandai la cari sponser sendiri yerwww😁😁😁...

Lepas pada program tu, kami buat program tadarus tak silap umi.. Tadarus ni sebenarnya program jv.. Tadarus ni program jv dengan semua Inasis bahagian kerohanian, lepas tu jv dengan NGO luar.. Program ni juga fokuskan pada perempuan sahaja... So dekat sini umi dapat belajar untuk berhadapan dengan orang luar..

ni masa program tadarus dekat masjid uum

lepas tadarus ada ceramah sikit

Dan satu benda yang umi tak boleh lupa, masa program umi berjalan, z yang banyak tolong umi walau pun dia bukan bahagian kerohanian.. Yes, bukan z ja yang banyak tolong.. Tapi dalam JKPS kami diajar untuk tolong antara satu sama lain.. Even bukan korang punya program tapi korang akan turun untuk support program exco lain dan korang akan kerahkan tenaga untuk tolong.. Subahanallah, sumpah benda macam ni yang buat umi rasa sangat-sangat tersentuh masa join JKPS.. Tak pernah berkira antara satu sama lain, susah senang sama-sama, luvvv u allll πŸ˜­πŸ˜­πŸ˜—πŸ˜—

hahah, ni gambar masa kena jaga pendaftaran
ni ha z nya

Then untuk prrogram ke tiga kami buat program tentang berhijab.. Nama program ni "Jom Berhijab".. Program ni adalah program yang paling-paling umi suka sekali dan umi kena jadi pengarah program ni.. Kalau tengok dekat sini K. ain banyak bagi umi yang buat, tapi sebenarnya dengan cara K.ain ni yang membentuk diri umi.. Masa tu ajk umi kosmate umi sendiri.. So dorang la yang banyak tolong umi siapkan semuanya.. Program ni sebenarnya program yang dibuat bawah program exco siswi dengan keusahawanan.. Kiranya program umi ni under dua exco tadi.. Objektif program Jom Berhijab ni sebenarnya adalah untuk menarik lebih ramai wanita dekat Inasis untuk cuba berhijab, program ni bajet dya sikit saja, umi dan ajk lain sendiri yang gunakan tudung kami utuk program ni..

ni ha ajk setia umi msa handle program dulu
mula dari kanan: suha, mida, zue, tiyah n aiman..
tima kasih banyak tolong umiπŸ˜—

Apa yang menarik dekat sini, kami bukakan pada semua orang untuk cuba berhijab.. Bukan sahaja dia seorang islam, tetapi kami buka pada kaum cina dan india, kristian, sabah n sarawak untuk berhijab.. Yes, masa tu ramai sangat yang nak mencuba berhijab.. Dan benda tu sebenarnya buat umi terseyum sendiri bila ingat balik kenangan tu.. Cantik sangat dorang berhijab.. Yes, hidayah tu memang milik Allah, tapi tak salah untuk memberi peluang untuk mereka yang bukan islam itu cuba untuk pakai tudung..

Masa program berjalan, ramai la kaum lain yang tanya tak rasa panas ka bila pakai tudung lama-lama sebab dorang pakai sekejap ja dah rasa panas.. Umi hanya terseyum ja, hanya orang yang berhijab ja yang tahu tujuan memakainya dan atas matlamat yang betul dia tidak akan rasa apa-apa bila pakai tudung lama-lama.. Satu perkara lagi yang buat umi ingat sampai bila-bila, sorang senior umi kaum india, nama dia k. misya.. Dia orang pertama yang excited sangat nak cuba berhijab.. Masa umi dengan ajk yang lain tengah set up untuk program, dia orang pertama yang cakap "bila nak siap, saya tak sabar nak cuba pakai tudung"😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊... Berbunga-bunga hati umi bila dengar.. Tapi umi tak dapat nak letak gambar-gambar kaum lain yang cuba untuk berhijab sebab ada antara mereka yang tak izinkan 😁

ni berita hep masa program jom berhijab

Dan last program umi untuk kerohanian adalah semarakkan jantung al-quran.. Seperti yang kita tahu jantung al-quran itu adalah surah yasin.. Program ni adalah program bacaan yasin untuk pelajar inasis bank mauamlat untuk mengahadapi peperiksaan akhir.. So dengan kesempatan itu, umi buat program ni untuk mereka besedia dari segi kerohanian..

ni last program bacaan yasin masa tahun pertama

Satu perkara yang umi nak share dekat sini, Alhamdulillah, program Jom Berhijab tu menang dalam AKJ iaitu Anugerah Kerana Jasa 2015 dan alahamdulillah banyak lagi program-program exco dari Inasis Bank Muamalat seperti under exco KIA yang buat program ke Indon, Chaina mendapat anugerah. Perkara yang paling teruja sekali Inasis Bank Muamlat memenangi Anugerah AKJ untuk keseluruhan.. Alhamdulillah!!! Tahniah untuk Inasis Bank Muamalat..

yes, ni semua geng JKPS n also our mummy as a principle

So untuk mereka adik-adik yang tengah usaha dalam bidang JKPS ni kena buat program yang mendapat penyertaan yang ramai dan menggunakan dana dengan baik, yang paling baik sangat-sangat cari sponser hik3..

Dalam bidang kerohanian ni umi pegang selama setahun dan tahun seterusnya umi tak dapat join sebab kononnya nak pergi mobiliti.. Mobiliti tu dalam UUM adalah pertukaran pelajar, niatnya untuk cari pengalaman baru dan tambah skill.. Masa tu umi dengan kawan umi lagi 3 orang minta mobiliti dekat unimas.. Sekali umi tak dapat sebab penuh untuk major animation.. Apa yang mengecewakan masa tu umi dah tak sambung JKPS dah.. Tapi di sebabkan setia kawan dalam JKPS then, PP (penolong pengetua), pengetua sendiri dah rapat sangat dorang masukkan umi bawah web master.. Web master ni fungsinya untuk handle web Inasis Bank Muamalat.. Setiap aktiviti akan di update dalam web tu, Web Master ni juga berada di bawah exco informasi.. So bermula la umi sebagai Web Master yang tak sampai beberapa hari..

ni pulak JKPS tahun ke 2

Tiba-tiba timbalan exco BLA (Biro Latihan & Akademik) tarik diri dari JKPS, katanya tak dapat nak fokus belajar.. Masa tu exco ni di pegang oleh aedy, so pengetua tarik umi gantikan timbalan aedy.. So automatik umi timbalan dalam BLA n umi web master.. Untuk kali kedua juga umi masuk JKPS tanpa ada interview.. So dalam exco BLA ni kami buat tiga program..

Program yang pertama adalah Be A Lady.. Di sebabkan Inasis kami ni Inasis perempuan kami lebih tertumpu pada latihan sebagai seorang wanita.. Be a Lady ni programnya tentang teknik penggunaan makeup.. Alhamdulillah, program ni mendapat ramai sambutan dari pelajar dan kami penjemput penceramah khas dari luar untuk program ni..

ni semua peserta be a lady

ni plak masa program berjalan

Program yang kedua adalah Zentangle.. Zentangle ni pulak pasal penggunaan art dalam bahagian therapy.. Program ni merujuk kepada bagaimana kita therapy kan diri kita apabila stress.. Yes, macam-macam cara yang boleh kita buat masa stress antaranya, makan, tido, jerit argghhhh!!! 😦😦😦hahaha 😜.. tapi cara ni adalah dengan melukis, kalau nak tahu banyak pelukis yang terkenal menyampaikan perasaannya dengan lukisan.. Tapi Zentangle ni lukisan yang simple dan berulang-ulang tetapi menarik.. Peralatan untuk program ni juga diimport khas.. Semestinya juga, kami import penceramah khas yang akan ajar cara untuk melukis.. Untuk program ni kami bagi peluang untuk pelajar biasa yang jadi pengarah projek..

masa program tengah berjalan

yes, dan hasilnya ini.. baguih budak uum ni buat qeja no 😁

Ok, back pada program ni.. Umi nak cerita sikit tentang penceramah yang handle program ni, penceramahnya seorang perempuan atau juga merupakan seorang isteri yang tugasnya suri rumah sepenuh masa.. Then satu hari suami dia curang dan mereka bercerai.. So masa tu dia rasa sangat-sangat tertekan dan dia bawak diri ke London tak salah umi dan di situ dia belajar tentang Zentangle ni.. So pengajarannya dekat sini, walau apa pun berlaku kita kena pandai kawal diri dan teruskan hidup seperti biasa 😁

For the last program, nama program tu Master Baker.. Tengok pada nama program pun kita dah tahu tentang buat kek or cookies. so umi cadang untuk buat cookies.. Tapi di sebabkan penyetaan 40 orang dan bahan yang sangat terhad beserta student hostel tak boleh guna alat eletrik yang terlarang, kami kena ajar cara yang mudah tanpa bakar atau bekukan.. Untuk program ni umi yang jadi pengarah, tapi umi juga yang ajar semua peserta untuk buat cookies tu.. Act resepi untuk cookies ni pengetua sendiri yang bagi tapi kami ubah sikit-sikit bahan yang dapat digantikan..

ni last program master baker

ni umi dengan exco umi aedy tengah prepare coklat untuk student

Okeyh, tamat lah sudah 2 tahun sebagai JKPS.. Tapi kena ingat juga dalam JKPS ni bukan program kita sahaja yang kena ambil tahu dan join.. Program exco lain pun kena, contohnya program sukan under exco sukan semua JKPS akan turun bagi sokongan dekat pusat sukan.. hahaha, ingat lagi umi pergi pusat sukan pakai jubah sebab masa tu baru ja balik dari kelas 😝

ni 1 kenagan masa kami kena kan kak.nana as a press
masa ni birthday dya

Kalau di tengok-tengok semua benda yang umi cerita tentang semua program tu, kami JKPS kena luangkan banyak masa dengan program dan kena pandai bahagi masa untuk belajar.. Hakikat sebenarnya join JKPS sangat-sangat best!!! Sebab, setiap KPO yang akan buat tiap tahun boleh pilih dekat mana yang kita nak pergi, macam tahun pertama dulu pergi langkawi then tahun ke dua ke perak pula tanpa apa-apa bayaran pun hik3..

ni gambar kpo caving dekat gua kelam

ni plk kami buat aktiviti water rafting

Then program khas untuk KIA (exco komuniti, integrasi dan antarabangsa).. Haaa, exco ni keja dia pasal komuniti dan antarabangsanya dekat sini kami banyak pergi jalan-jalan terutamanya luar negara.. Tahun pertama dulu kami pergi Subrajaya (indonesia), program ke Malang Universiti.. Next year pula kami pergi Thailand, Krabi dan Hat yai.. Untuk tahun junior handle nanti katanya nak pergi Jog ja pula.. So selamat maju jaya untuk KIA yang seterusnya.. Satu perkara lagi, sapa yang jadi JKPS ni dia berhak untuk pilih bilik masa, tingkat berapa yang dia nak duduk 😁😁😁..

ni masa kami g indon naik bas pusing bandar

jalan-jalan

ni masa onway nak g krabi

masa island hopping dekat krabi

ni pula jalan-jalan naik angkut pusing bandar hat yai

Masa umi dalam bidang BLA ni umi tamat sem 5, penghujung dah.. Bila masuk sem 6, diri ni memang tak boleh duduk diam n sentiasa sayang dengan JKPS umi jari RA (residential assistant).. RA ni pula tugas dya di bawah penolong pengetua.. RA ni yang akan jaga setiap portion yang ada dekat block di Inasis Bank Muamalat.. Antara tugas RA ni kena tutup pagar Inasis tiap pukul 11.30 malam so segala kenderaan jtak boleh keluar masuk selepas jam tersebut, lainnya, kena jaga kebajikan pelajar macam sakit ka, masalah eletrik, takda wifi ka.. Semua tu kerja RA dekat Inasis Bank Muamalat.. Benda tu kadangnya tradisi mantan JKPS akan jadi RA, boleh kata masa umi jadi tu ada 3 orang lagi yang jadi RA salah sorangnya z.. Z masa tahun kedua JKPS dya jadi timbalan president.. Haaa, RA ni pula kelebihannya, dia boleh duduk bilik sorang tanpa roommateπŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†..

Selain kelebihan boleh pilih bilik n RA duduk sorang, exco dengan RA dapat elaun setiap tahun... Semua tu di bayar ok, bahahah.. Setiap program yang dibuat juga akan bertanding dalam AKJ yang umi cita dekat atas, mana menang akan dibawa bercuti di luar negara yang akan ditanggung oleh UUM... So alhamdulillah, n in shaa allah hari ahad depan umi akan ke Jog ja dengan mereka yang terlibat juga..

Rasanya, ini saja yang dapat umi kongsi dalam bidang JKPS dan RA.. Post ni bukan nak tunjuk berapa banyak program yang umi buat, bukan nak tunjuk kemenangan apa-apa.. Tapi untuk student UUM sekarang atau bakal student UUM supaya sentiasa aktif dalam aktiviti yang ada dekat UUM.. Semua ni akan bantu kita untuk bentuk diri kita.. Umi bersyukur sangat-sangat join JKPS ni, sebab umi dapat belajar banyak sangat benda.. boleh bentuk diri yang pasif menjadi aktif, siapa yang kenal umi b4 ni, umi orang yang pendiam, penakut, tak pandai meminpin.. Tapi dalam JKPS ajar umi jadi orang yang lebih berani tambah pula Inasis Bank Muamalat Inasis perempuan semua, bermula kerja perempuan sampai la kerja lelaki yang lasak semua kami buat sama-sama.. Jadi perempuan kena kuat kan 😁😁😁..

JKPS juga buat kita jadi manusia yang sangat hargai masa, sebab kami akan sibuk dengan program masing-masing sampai kami orang yang akan masuk UUM lebih awal dari pelajar biasa, akan balik paling lewat dari pelajar biasa.. Kadang umi sendiri kena siapkan cepat-cepat asgment yang ada supaya dapat fokus dengan program,.. Dekat sini kita dapat lihat yang kualiti masa yang kita spend dengan keluarga n kawan-kawan yang lain akan kita hargai sangat-sangat 😍😍😍... Lagi satu tugas JKPS ni yang paling penting adalah untuk jaga pada waktu orentasi pelajar baru.. So untuk student yang baru masuk UUM korang semua akan jumpa dengan JKPS 😁😁😁..

preparation untuk MSK (minggu sual kenal)

kami dah ready😁

program yang paling tak boleh blah rumah hantu ni,
berjaya larh, sampai ada yang keluar menagis, muntah-muntah😈